Er is altijd een link met sport en bewegen

Decathlon is een bedrijf met als basis: passie voor sport. Mario Kramer- Sustainable Development Leader is sinds 2013 in dienst: “Of het een nationale of internationale meeting is, er is altijd een link met sport. In die zin kan ik als fervent fietser echt mezelf zijn in dit bedrijf. Daarnaast is duurzamer ondernemen een van onze grootste speerpunten. We hebben ambitieuze ecomobiliteit-doelstellingen, zelfs de besparing op CO2 in ons woon-werkverkeer wordt gemeten.”

Minder rompslomp stimuleert om duurzamer te reizen

Kramer vervolgt: “Tegenwoordig werken we met Shuttel voor het woon- werkverkeer. In april 2022 hebben we dit geïntroduceerd. Het is een duurzame mobiliteitskaart die naadloos aansluit bij onze doelstellingen. En omdat medewerkers geen declaraties meer hoeven te doen, zien we dat het ook stimuleert om sneller het OV te pakken. De data die verzameld wordt, of je nu met de trein of te voet naar je werk gaat, laat direct zien wat het verschil is in CO2-uitstoot. Daarnaast is het natuurlijk goed voor je portemonnee - je kilometers worden automatisch vergoed - en het is beter voor het milieu!”

Zien fietsen, doet fietsen

“We zijn een sportief en fit bedrijf en fietsen zit echt in ons DNA. Zo organiseren we zelf jaarlijks meerdere initiatieven, bijvoorbeeld de Decathlon wielerweek. In één week fietsten we met vijf ambassadeurs langs alle winkels, dat was een forse tour van 1000 km. En tijdens de Fiets naar je Werkdag vragen we iedereen om een sportieve foto te delen, inclusief verhaal. Uit alle inzendingen kiezen we dan verschillende prijswinnaars. Zien fietsen, doet fietsen en op deze manier stimuleren we duurzaam vervoer voor zowel klanten als collega’s.”

We sturen ook op meer circulair gebruik van de fiets

Kramer stelt dat we ons niet realiseren dat voor veel mensen fietsen niet zo vanzelfsprekend is. De samenwerking met sociale partners, bijvoorbeeld Nationaal Fonds Kinderhulp en Jeugdfonds Sport & Cultuur, wordt dan ook actief opgezocht om fietsen voor kinderen te stimuleren. “We willen betaalbare fietsen aanbieden en kijken ook naar circulariteit: steeds meer fietsen opnieuw gebruiken. We nemen fietsen van klanten terug in

ruil voor een giftcard, sinds kort ook kinderfietsen die niet bij ons gekocht zijn, hierdoor hebben we een breed aanbod van Second Life fietsen. Met kinderfietsabonnementen kunnen fietsen weer worden ingeruild voor een groter model. Zo hergebruiken we de fietsen, dat is ook weer financieel aantrekkelijk. Fietsen biedt zoveel voordelen en er valt nog zoveel te ontdekken in Nederland. Het is eigenlijk zo’n mooi land om in te fietsen.”, besluit Kramer.