Fietsen is verankerd in onze cultuur
“Na de Amstel Gold Race is er wel eens gevraagd of de wielrenshirtjes met ons logo soms te koop waren, zoveel deelnemers reden ermee rond. Dat waren niet zomaar deelnemers, maar ongeveer 200 van onze medewerkers!” zegt Dennis Hijkoop - Adviseur Verkeer en Mobiliteit van Heijmans. Het toont aan hoezeer fietsen verankerd is in het bedrijf, een groot deel fietst recreatief. “Natuurlijk is er een mobiliteitsbudget, zijn er kortingsregelingen en kun je kiezen voor een fiets in plaats van een leaseauto.” Aldus Hijkoop. Maar voor Heijmans gaat het verder dan alleen fietsen stimuleren voor de werknemers zelf. “De grootste impact zit in het werk wat we doen en wat we maken.”
Slim nadenken over fysieke inrichting stimuleert fietsen
“Bij een aanbesteding werkt het vaak traditioneel. Zo van: hier is het ontwerp, ga maar bouwen. Maar we hebben meer kennis in huis dan alleen maar simpelweg aanleggen. We kijken bijvoorbeeld samen met de Fietsenbond hoe we aanbesteding nog slimmer kunnen inrichten”, zegt Harwil de Jonge - Directeur Heijmans vastgoed. “We hebben ook een rol richting huurders en kopers, we denken na over hoe we fietsen een alternatief kunnen laten zijn tijdens het ontwerp. Dat gaat veel verder dan een fietsenstalling onder een appartementencomplex. Als voorbeeld: waar plaats je een kapstok? Naar welke kant gaat de schuurdeur open, zodat je sneller de fiets kunt pakken en zo een alternatief wordt voor de auto, als beide voorhanden zijn? Maar ook: hoe ga je om met bezoek? In Nederland bel je aan bij de voordeur, is er daar genoeg plek om de fiets te stallen?” vult Hijkoop aan. “Het zijn maar voorbeelden, maar met deze maatregelen stimuleer je meer het gebruik van de fiets dan je in eerste instantie zou denken.”
Het sociale domein wordt steeds belangrijker
Het typeert de visie van de bouwers van woningen en wegen. Het gaat ook over het leggen van verbindingen tijdens gebiedsontwikkeling. “We zijn geen uitvoerder, maar een aanvoerder. Vaak liggen er al bestaande structuren, hoe maak je mensen dan bewust? Je kunt niet van bovenaf zeggen: je mag de auto niet meer pakken. We moeten als bouwpartij verder kijken, Het gaat over meer dan alleen stenen. Het gaat echt over gedrag” vertelt de Jonge. Het bedrijf merkt dat het sociale domein daarin steeds belangrijker wordt, dat gaat bijvoorbeeld over het voorkomen van kansenongelijkheid door gebrek aan mobiliteit. Hijkoop: “Vaak is er geen geld voor OV of een goede fiets, dan moet een kind dat makkelijk VWO kan niet gedwongen worden naar het VMBO te gaan omdat het toevallig om de hoek is.” Die uitdaging is het grootst in oude wijken die vernieuwd worden, maar zeker niet onmogelijk.
We leggen liever gebruikfietspaden aan
Kijkend naar de toekomst zien Hijkoop en de Jonge nog een grote taak weggelegd voor de overheid en ontwikkelaars om goed na te denken over een fietsveilige infrastructuur bij nieuwe woonwijken. “Natuurlijk is er de wens om de auto terug te dringen, maar dan moet je wel een passend alternatief bieden. Er gaat veel geld naar het aanleggen van nieuwe fietspaden. Maar we willen liever een ‘gebruikfietspad’ aanleggen. Eerder een dienst dan simpelweg een pad. Er wordt gekeken of er bij de oplevering korting kan worden gegeven op een nieuwe fiets, om gebruik van dat fietspad te stimuleren. Dat zijn hele interessante ontwikkelingen.”