Fietsen in combinatie met de trein is een gouden combinatie

“Bij NS zit een fietsregeling in het keuzeplan. Maar het totale systeem moet aantrekkelijk worden: van douches tot veilige plekken om fietsen te stallen. Je moet meerdere dingen doen om gebruik te stimuleren, fiscale regelingen zijn daar maar een klein voorbeeld van.” Marise Bezema- Verantwoordelijk voor Fiets bij NS is stellig: “Bij NS maken we eigenlijk geen onderscheid tussen medewerkers en reizigers. Voor beiden is fietsen in combinatie met de trein een gouden combinatie. Hét alternatief voor de auto: drempelloos van deur tot deur. Maar we zijn ook realistisch, het kan niet altijd, maar we werken er actief aan.”

We willen Nederland duurzaam bereikbaar maken voor iedereen

Het doel van NS is om Nederland duurzaam bereikbaar te maken voor iedereen in Nederland. Nu gaat 40% van de reizigers met de eigen fiets en 2% met de OV-fiets van en naar het station. Dat is een substantieel deel van alle reizigers. “Ons perspectief is ook: een duurzame reis is vitaal gezien ook een hele goede reis.”, aldus Bezema. “We zien de groei tweeledig. Meer steden krijgen autoluwe stationsgebieden en we zien steeds meer groei in gebruik van de OV-fiets. We weten dat een groot deel van onze reizigers in een straal van 4 kilometer rond het station woont. Dat is best een grote hoeveelheid.”

Het is soms puzzelen op de vierkante meter

NS heeft een actieve rol in het ontwikkelen van stationsgebieden. Er wordt nauw samengewerkt met ProRail: zij bouwen samen met de gemeentes de stalling, NS exploiteert. Een goede omgeving is van groot belang. Tijdens de ontwikkeling wordt nagedacht over hoe men het juiste gedrag kan stimuleren. Bezema: “De uitdaging blijft de schaarse ruimte. Er komen steeds meer fietsen bij, ook in verschillende maten. We willen wel meer stalling aanbieden, maar dat kunnen we niet altijd. We zijn echt aan het puzzelen op de vierkante meter.”

Focus op service en zekerheid kan gedrag veranderen

Bezema: “In de toekomst moet je reis nog soepeler worden. We rollen een OV-chiptag uit, die er samen met het nieuwe toegangssysteem voor zorgt dat je sneller de stalling in kan. We willen reparaties aanbieden, de reiziger welkom heten. Reizigers hebben behoefte aan service en goede informatie: is er een OV-fiets beschikbaar? Haal ik mijn aansluiting? Zekerheid speelt een hele grote rol in het concept ‘van deur tot deur’. We weten uit onderzoek dat mensen dan nog sneller geneigd zijn om de fiets en de trein te pakken als alternatief voor de auto.”