Kinderen moeten niet aan de zijlijn staan
Stichting Leergeld is een vrijwilligersorganisatie met als doel: kinderen - uit gezinnen die het financieel moeilijk hebben - laten meedoen om sociaal isolement te voorkomen. . De stichting is lokaal/regionaal georganiseerd en actief in 75% van de alle Nederlandse gemeenten. Ze verstrekken voorzieningen voor sport, cultuur, onderwijs en welzijn. Gaby van den Biggelaar - Directeur Leergeld Nederland vertelt: “Kinderen leren op jonge leeftijd fietsen. Maar als je dat niet kunt betalen? Fietsen is mede afhankelijk van de financiële situatie van een gezin. Je staat er niet zo bij stil, maar voor kinderen is hun wereld echt kleiner zonder fiets.”
Een fiets is helemaal niet zo vanzelfsprekend
Het lijkt in Nederland vanzelfsprekend dat iedereen een fiets heeft, maar de realiteit is anders. Van den Biggelaar stelt: “Kinderen moeten zich sociaal en fysiek goed ontwikkelen en een fiets hoort daarbij. Als ouders niet fietsen, wordt fietsen voor kinderen ook niet de norm. Terwijl fietsen juist zorgt voor meer zelfstandigheid. Dan kun je zelf ergens naar toe, het is toch een stukje vrijheid. Sterker nog: een fiets kan zelfs bepalend zijn voor de schoolkeuze! Als je geen fiets hebt zoek je eerder een school in de buurt, ook al is dat onder je niveau. Zo ontstaat ook sociale ongelijkheid.” Jaarlijks krijgt Stichting Leergeld meer dan 50.000 aanvragen voor een fiets. “Er zijn gezinnen die inkomen uit werk hebben, maar toch een beroep moeten doen op onze voorzieningen.”, vervolgt van den Biggelaar.
Kinderen groeien, dus de vraag groeit gestaag mee
De stichting werkt samen met de ANWB. Jaarlijks worden er oproepen gedaan om gebruikte kinderfietsen in te leveren. Deze worden in een werkplaats opgeknapt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast organiseren lokale serviceclubs - de Lions en de Rotary - inleveracties. Ook komen er fietsen binnen via leveranciers. “We stimuleren fietsen, maar het begint wel met het voorhanden zijn van een fiets. We kunnen de vraag bijna niet aan, ondanks de geweldige initiatieven hebben we nog steeds een tekort. Kinderen groeien en moeten vervolgens weer met een grotere fiets naar school of sportclub.”, aldus van den Biggelaar.
We moeten voorkomen dat er een kloof ontstaat tussen wel of niet fietsen
Van den Biggelaar vervolgt: “Er zijn steeds meer tweedehands elektrische fietsen, daardoor daalt de voorraad van normale fietsen, maar voor ons zijn elektrische fietsen nog te duur. Dan moeten we een keuze maken wanneer een elektrische fiets toegekend kan worden, bijvoorbeeld als een kind echt een fors eind moet fietsen. We kunnen ons geld helaas maar een keer uitgeven. We moeten echt voorkomen dat door inkomensongelijkheid de kloof tussen wel of niet fietsen steeds groter wordt.”