Fietsen verbindt mensen
a.s.r. is een groot bedrijf verspreid over heel Nederland. Duurzaamheid staat centraal in de bedrijfsvoering én mobiliteit. Het aandeel thuiswerken is gemiddeld 60%, de rest is fysiek op de kantoren. Boudewijn van Uden - Directeur Corporate Communicatie: “Ook daar denken we duurzaam over na. Het gaat verder dan fietsen alleen. Alhoewel fietsen zeker in ons DNA zit. We waren als partner betrokken bij de start van twee grote koersen vanuit Utrecht: De Tour en de Vuelta. Fietsen verbindt heel erg. Op een groot evenement zien heel veel mensen fietsen en dat inspireert om zelf ook te gaan fietsen.”
Duurzaamheid moet je stimuleren, maar ook faciliteren
Uit cijfers van a.s.r. blijkt dat de afgelopen jaren het gebruik van de fiets als vervoersmiddel voor woon- werkverkeer is gestegen van 20% naar ruim boven de 25%. Van Uden: “We hebben bewust de keuze gemaakt voor een integrale aanpak: een combinatie van duurzaam en vitaal. Zeker als het gaat om zakelijk werkverkeer. Naast de OV-kaarten met OV-fiets, is er een fietsplan waar je ook privé gebruik mag maken van de fiets. Elke kilometer telt. Sinds de introductie schaffen zo’n 450 collega’s per jaar via dit fietsplan een fiets aan op een fiscaal aantrekkelijke manier. We hebben ook een aantal fietsen en elektrische deelauto’s beschikbaar voor zakelijke afspraken. Duurzaamheid moet je ook faciliteren.”
Er is eigenlijk geen excuus meer
Jeroen Stoffelsen - HR manager beaamt dat: “Op kantoor is alles mogelijk gemaakt om medewerkers met de fiets naar het werk te krijgen. Goede stalling, douches, oplaadpunten voor elektrische fietsen en lockers. Daar kan je als medewerker bijvoorbeeld schone en droge kleding in kwijt zodat je ook bij wat minder weer netjes en droog aan het werk kan. Er is periodiek een mobiele fietsenmaker op kantoor waarbij a.s.r. het uurtarief betaalt en de medewerker alleen mogelijk te vervangen onderdelen. Er is bijna geen excuus meer.” Stoffelsen gaat verder: “En er kunnen alleen nog elektrische auto’s geleased worden. Daar zit qua duurzame mobiliteit al een grote winst. We kijken ook naar alternatieve kilometervergoedingen, om zo de fiets te stimuleren en zou ik ook graag willen onderzoeken hoe we elektrisch rijden voor de grote groep niet leaserijders beter bereikbaar kunnen maken.”
Fietsen heeft de wind mee
Van Uden is ook realistisch: “We willen graag meer mensen op de fiets, maar er zijn drempels, ook de privésituatie speelt mee. We vergeten vaak dat mensen na hun werk ook kinderen moeten ophalen, boodschappen doen, dan is een fiets niet altijd even handig als je vanuit werk komt. Veiligheid speelt ook een rol. We hebben contact met gemeenten en ministeries over zaken als goede infrastructuur en dergelijke.” Stoffelsen ziet ook dat de mentaliteit verandert: “Veel jonge medewerkers kiezen bewust voor een OV-kaart, die ze ook privé mogen gebruiken in combinatie met een OV-fiets. We merken echt dat deze generatie duurzaamheid belangrijk vindt. Het fietsen als zodanig heeft de wind mee en dat is toch altijd lekker als je op de fiets zit!